Освіта учнів 1 класу в умовах НУШ

       2018/2019 навчальний рік упевнено можна назвати роком Нової української школи. Адже першокласників навчатимуть за новим Державним стандартом початкової освіти, складеним згідно з Концепцією Нової української школи та новим Законом про освіту. У вересні 2018 року діти  територіальної громади Жахнівської сільської ради  пішли в перший клас Нової української школи. Старту реформи передувала масштабна підготовка, направлена та 3 основні зміни: створення нового освітнього середовища, нового змісту освіти та перепідготовка вчителів.

       Новий зміст освіти було закладено через новий Державний стандарт початкової освіти. У ньому визначено вимоги до обов’язкових результатів навчання та компетентностей здобувачів освіти, тобто: що саме дитина має знати, вміти, розуміти після завершення чотирьох початкових класів. 

       Перепідготовку учитель 1 класу Мороз О.М. пройшла у КВНЗ «ВАНО» згідно графіка курсового підвищення кваліфікації  учителів  початкових класів з  упрвадження нового змісту Державного стандарту початкової освіти (150 год), які викладатимуть у 1 класі у 2018-2019 н.р. Учитель для себе розкрила  нові можливості застосовування пошукових та ігрових методів у освітньому процесі, стимулювання дітей до навчання у більш цікавий та належний для цієї вікової групи спосіб. Додатково учитель 1 класу пройшла онлайн-курс «Основи здоровязбережної компетентності» (60 год), «Онлайн-курс для вчителів початкової школи» (60 год) студії онлайн-освіти ЕдЕра, взяла участь у вебінарі  видавничої групи «Основа» за темою «Використання інтерактивних прийомів «фішбоун» та «кубик «Блума» на уроках  в  початковій школі (2 год)  у межах Всеукраїнського інтернет-марафону «Початкова школа» . Для роботи в умовах НУШ підвищення кваліфікації в міжкурсовий період пройшла учитель музичного мистецтва Сковира Т.І. та учитель фізичної культури Сковира Ю.І., які викладають у 1 класі  та отримали відповідні сертифікати про участь у навчально-методичних заходах. Очні тренінги пройшла учитель англійської мови Шпак У.В. для викладання у 1 класі. Для роботи в умовах НУШ підвищення кваліфікації в міжкурсовий період пройшла  директор школи , яка відповідає за початкову ланку. Вже пройшла підготовку учитель, яка має навчати учнів 1 класу у 2019-2020 н.р. Окрім учителів, які викладають у  1 класі,   навчання на освітній платформі «ЕдЕра» пройшли усі учителі початкових класів.

            Один із викликів на етапі всеукраїнського втілення — це якісне матеріально-технічне забезпечення, адже в нових класах має бути комфортно й приємно навчатися.

           Освітній простір є органічною складовою цілісного освітнього середовища, основою якого є робота вчителя. Найпрекрасніші меблі чи найдоречніше зонування не перетворять школу на сучасну – так само як застаріле обладнання класу не стане на заваді вчителеві, що дійсно бажає працюватипо-новому. Методичні рекомендації націлюють на організацію простору в класах НУШ на основі виділення  осередків.

       Концепція  “зонування навчальних приміщень” аж ніяк не є новою. Навіть  типовий український клас ділиться на кілька “осередків”: є зона учнівських столів, класної дошки, робоче місце вчителя, зона зберігання матеріалів (шафи та полиці), зона наочності (стенди, плакати, мапи тощо).

      Сучасний освітній простір має давати можливість для різних форм навчальної діяльності. Розмір класу у  школі становить близько 50 квадратних метрів, а його розрахунково-проектна наповнюваність – 20 учнів. У таких умовах необхідними  є  мобільні робочі місця, що розташовуються за різними схемами, і створення окремих функціональних зон-осередків. Пошук балансу між поділом класу на окремі осередки та трансформацію простору для різних видів діяльності – завдання перш за все вчителя.

      Для адміністрації школи важливим є розуміння того, що організація сучасного освітнього простору – це один з елементів педагогічної творчості вчителя. Завдання керівника школи – дослухатись в цьому питанні до вчителя, за можливості враховувати його побажання, в тому числі щодо зміни меблевої комплектації класу, розуміти, що в цьому процесі готові схеми не працюють, не вимагати від педагога точного та беззаперечного втілення традиційих рекомендацій.

       У 1 класі, де навчається 8 учнів, не складало труднощів облаштувати освітнє середовище. Питання   - чим і як ? На допомогу прийшли батьки першокласників. Батьки наших  учнів – наші помічники. Ми багато спілкуємось, уникаємо звичних “зборів”. Учитель прагне особистої розмови. Напередодні 1 вересня ми ознайомили батьків з особливостями, перевагами й принципами роботи  НУШ. Вони зробили поточний ремонт у класній кімнаті. Принесли з дому 2  мякі крісла у зону відпочинку та мякі іграшки. Придбали   бокси для зберігання індивідуальних наборів Лєго-систем. Встановили фліп-чарт для викладання  вивчених  літер , цифр, складання слів, написання їх маркером. На простінку між вікнами   розташовано «Абетковий садочок»  для  вивчених літер. Подбали батьки про індивідуальну папку  (портфоліо)  кожному учневі для накопичення робіт дітей по тематичних тижнях. Цікавим придбанням від батьків став сучасний мякий гумовий конструктор на присосках, мозаїка-пазли (для складання фігур, обєктів, площин).  Придбано комплектуючі частини для встановлення  плазмового екрану (кронштейн, переноска, подовжувач, кабель, вилка, ізоляційний короб, тримачі кабелів). Завдяки  партнерству з батьками учитель 1 класу  залучила батьківських коштів  на суму 2800 грн. Завдяки співдружності  учителя  1 класу зі  спонсорами (ПП, фермерів, ФОП) у класі замінили лед-електролампи, вчепили 6 закритих плафонів, є вішак для одягу. Придбано  магніти, кольорове тісто для ліплення, двосторонній кольоровий папір, якісний папір для ксерокопіювання роздаткового матеріалу, м’ячі для ранкових зустрічей. Загалом спонсорська допомога  становить 2600 грн. Учитель на власні 1000 грн. видрукувала навчально-методичне забезпечення, виготовила  роздатковий матеріал, придбала  засоби для організації ігрової діяльності учнів.

       Ефективним  та цікавим  є навчання учнів засобами , придбаними  відділом освіти. Оргтехніка (плазмовий екран, принтер+ксерокс+сканер) плюс  учительський ноутбук – це  речі щоденного використання, помічники учителя.               Дороговартісний Лєго – конструктор допомагає першокласникам опановувати матеріал інтерактивно, цікаво та наочно, розвивати уміння та навички, що забезпечать у майбутньому здатність успішно навчатися. Дітям цікавіше вчитися за новими методиками, адже вони люблять спілкуватися і займатися якоюсь діяльністю, а не просто слухати вчителя. Урізноманітнювати діяльність допомагають саме нові засоби навчання. “Родзинка” ЛЕГО в тому, що дитина поєднує розумові та практичні дії. Діти грають в навчальні ігри онлайн, переглядають безліч відео та слухають музичні твори. Ми намагаємось залучити всі органи чуття дитини для всебічного вивчення предмету дослідження. Багатофункціональний пристрій – принтер, сканер, копіювання дуже полегшує  роботу. Практично немає перепони щодо виводу матеріалу чи то на екран, чи на папір та й  користуватись технікою  треба щодня і багато. Техніка допомагає продемонструвати  учням те, що ми не можемо побачити особисто (наприклад, пінгвінів).

         За допомогою Лєго-систем учні вивчають абетку, математичні поняття. Лєго-дупло (6 цеглин)  використовується на ранкових зустрічах, уроках, у колі вибору, для   розвитку  дитячої  творчості і уяви. Діє Лєго-лабораторія – конструювання і виготовлення виробів, фігур, обєктів, транспорту, будівель згідно  календарно-тематичного  планування тижнів і теми днів. Сконструйовано 14 об’єктів з  тем : Таємниці космосу, Подорожуємо в часі, Я школяр, Мої друзі, Моє довкілля, Ми підприємливі, Техніка, яка допомагає, Пригоди краплинки, Ігри.

        Опрацьовуючи тему тижня «Театр», «Я - школяр»,викорситовували пальчиковий театр, за допомогою  набору інсенізуються казки, вивчаються ПДР.

       Захоплює учнів гра на музичних інструментах на  інтегрованих уроках  мистецтва при  виконанні поспівок, відтворенні звуків природи, музичному супроводі пісенних творів,  при  ознайомленні  з  інструментальною музикою.

       Макети овочів і фруктів  сприяють усному рахунку на математиці, на уроках української мови  при вивченні букв, на природознавстві під час теми «Світ, що нас оточує».

      Гру «Подорож Україною» та глобус  використали на темі «Моє довкілля», «Я і моя Батьківщина».

      На ранкових зустрічах  чи у колі вибору обігруються різнокольорові кульки. Цікаво за їх допомогою , як макетів  космічних тіл,  імітувався космос, рух планет .

     Килим-пазл  доповнив вивчення теми тижня «Я школяр»  при вивченні ПДР, «Мої друзі», «Наш клас», «Моє довкілля».

      Розвиває  логічне мислення, пам'ять, уяву гра  в слова  «Зрозумій мене» та  козацьке лото  «Деревяні бочата».    

      Успіх змін залежить від вчителя. Учням треба показати нового вчителя, а вже потім – нову школу. Справа не в технічному забезпеченні класу, не в кількості учнів, не у віддаленості школи від столиці. Справа в освітянах, які повинні вирішити змінитись. У своїй роботі учитель 1 класу Мороз О.М. керується «Модельною  навчальною програмою»  для 1 класу та використовує навчально-методичні  матеріали із сайту КВНЗ «ВАНО». Працює з підручниками з математики (автор Гісь), мистецтва, з  букварем (автор Іваниця О.А.). Учні працюють у зошитах з друкованою основою (І і ІІ частини)  з української мови та з математики (автор Іваниця О.А.).

       Загалом  , умови для навчання першокласників  в умовах  НУШ на місці створено.    На початку навчального дня діти сідають колом. Хвилин 10 вони невимушено спілкуються, грають в ігри, співають пісні, обговорюють, чим займатимуться далі. Півгодинне заняття називається «ранкове коло» — з учителькою діти говорять про минулі вихідні, про настрій і, зрештою, про все цікаве, чим хочуть поділитися.

       Парти в класі стоять не рядами, а об'єднані по 4 , бо більшість завдань діти виконують в групах. Четверо учнів сидять обличчями одне до одного, тож дитина бачить навпроти себе очі друзів, а не спину однокласника попереду. Крім того, це полегшує роботу в команді. Адже саме завданням, які б розвивали роботу в колективі, віддає перевагу новий освітній стандарт.

        Більшість уроків у 1 класі – інтегровані. Тобто кілька годин щодня учні не мають чіткого поділу на предмети, а всебічно розглядають якусь певну тему, занурюються в неї, заодно навчаючись читати, рахувати, малювати, мислити, робити творчі проекти. На уроках вони слухають музику та звуки природи, дивляться відео, читають книжки за власним вибором, виконують фізичні вправи, сидять на підлозі, на перерві грають у рухливі ігри. Діти більше працюють в групах, роблять проекти, всіляко заохочується їхня ініціативність, креативність, критичне мислення.

       Серед основних нововведень для 1 класу – введення інтегрованого курсу "Я досліджую світ", що викладається 7 годин на тиждень. Він включає мовно-літературну, математичну, природничу, технологічну, соціальну і здов'язбережну, а також громадянську та історичну освітні галузі. Окремо в розкладі фізкультура, іноземна мова, мистецтво, а також ще 5 годин української мови та 3 години математики, але й вони будуть поєднуватися з інтегрованим курсом за допомогою міжпредметних зв’язків. Крім того, у навчальних програмах з усіх предметів і курсів передбачено 20% резервного часу, який вчитель може використовувати на свій розсуд.

       Коли планується тематичний день, то обирається тема й записується все, що про неї знають діти. Потім групуємо цю інформацію, виділяємо, з яких галузей можуть бути ці знання, щоб у них склалася цілісна картина сприйняття світу. Підхід Нової української школи – це вільний вчитель, який має творити. Вчитель початкових класів викладає майже всі предмети і їй зручно поєднувати предмети, вона може розкрити тему з різних боків. Увесь тиждень спортивна тематика інтегруватиметься в навчальні предмети. Наприклад, на уроці української мови вчитимуть вірш про один з видів спорту, під час математики — рахуватимуть м'ячі . Так, відповідно до ідеї «нової школи» діти мають пізнати світ цілісно, бо в шість років їм складно ділити його на математику, літературу й природознавство.  

     Основна навчальна одиниця – проектний день. Протягом двох-трьох тижнів діти разом з вчителем працюють над проектом – усе досліджують, спостерігають, вивчають. І врешті створюють спільний продукт у школі. Це може бути макет школи, побудований з ЛЕГО, власна книжечка  або інсценізація уривку вивченого твору. Не тато з мамою вдома – а самостійно і разом, під керівництвом вчителя. Кожен проект логічно продовжує попередній.

      У центрі роботи стоїть дитина. Один із пріоритетів – навчання, яке приносить дітям задоволенняДитина має почуватись у школі вільно. Нашим учням дозволяється  щодня обирати собі місце. Це швидко налагоджує контакти між однокласниками, вносить різноманітність у буденність.

      Діти з задоволенням йдуть до школи, адаптація першокласників минула швидко та без особливих ускладнень. Ми порадили батькам забути, як навчались вони, й допомогти педагогам вчити нових громадян нашої країни по-новому.

 

Директор школи :                                   Т.І.Сковира